Nog niet helemaal ingeburgerd! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van michelenannemieke - WaarBenJij.nu Nog niet helemaal ingeburgerd! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van michelenannemieke - WaarBenJij.nu

Nog niet helemaal ingeburgerd!

Door: Michel en Annemieke

13 September 2008 | Nederland, Amsterdam

Van het ene moment op het andere slaat de paniek je om de strot omdat we natuurlijk nog helemaal niet gewend en ingeburgerd zijn en nog voor elk klein dingetje advies moeten vragen aan collega’s/ vrienden. Afgelopen week worden we weer hard met de neus op de feiten gedrukt dat we nog lang niet gewend zijn aan het hele Caribische leven.

“Heb jij je propaanlamp al getest? “: was de vraag die mij deed realiseren dat we nog niet helemaal zijn ingeburgerd. We hopen natuurlijk dat er niets zal gaan gebeuren, maar rekening ermee houden moeten we toch. De maanden juli tot en met november staan in en rond het Caribische Gebied bekend als orkaanseizoen. Naast veel regen en wind, betekent dit vooral gevoel van dreiging, het voordurend checken van weersites en het belangrijkste; hamsteren. Wil het nou, dat we het met het laatste niet zo nauw genomen hebben.

Op het moment dat we in onze huis trokken, hebben we trouw naar de adviezen geluisterd van iedereen om een orkaanreserve in te slaan, bestaande uit lampen, blikken eten, instant voer, EHBO-doos, water, batterijen, radio e.d. Op het moment dat er een orkaan overkomt moet je er rekening mee houden dat er enkele dagen, misschien zelfs weken, geen boot naar Saba zal komen; wat betekent geen eten!. Daarnaast zul je geen elektriciteit , kabel en internet hebben, dus jullie begrijpen al; enige voorbereiding is noodzakelijk.

Onze huidige voorraad van 8 blikken eten, twee doosjes pleisters, vier oplaadbare batterijen, drie spijkers en geen hamer, een propaanlamp zonder gebruiksaanwijzing (en geen enkel benul hoe die werkt; voor tips; mldeurloo@hotmail.com) , een olielamp zonder lontje (en geen lontjes te koop op het eiland!) en de twee flessen drinkwater, is waarschijnlijk niet eens genoeg voor de eerste 24 uur. Wellicht wordt het tijd voor een, met militaire precisie voorbereide, inhaalslag?

Het boodschappenlijstje is klaar, de boodschappentassen staan te wachten, het geld is geteld; nu eerst naar de winkel!

• 17 September 2008 - 19:52

Hilda:

Hoi Michel en Annemieke,
    Soms denk ik zat ik maar op Saba, maar na al die orkanen die rondom het Caribisch gebied huis houden denk ik: laat mij voorlopig maar lekker in Nederland door de bossen lopen!Als ik jullie was zou ik ook zeker de ingredienten voor een Bloody Mary inslaan,kun je de storm in ieder geval lekker relaxed doorstaan.
    Maar alle gekheid op een stokje,we hopen dat al het natuurgeweld Saba zal overslaan.Succes met de inkopen en op z'n Surinaams: no span!
    Liefs Hilda

• 18 September 2008 - 17:33

Marjolijn & Harmen:

Hallo Michel & Annemieke,

En, zijn de boodschappen inmiddels binnen? Het zal je maar gebeuren, dan ben je toch blij dat je een goede voorraad in huis hebt, haha. Hopelijk valt het allemaal mee!
    En ik vond het verhaaltje over de 'I feel like Annemieke & Michel-avond' erg geestig. Wie weet gaan we het nog eens uitproberen deze winter...

Liefs Marjolijn & Harmen