Daar komt er dan eentje! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van michelenannemieke - WaarBenJij.nu Daar komt er dan eentje! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van michelenannemieke - WaarBenJij.nu

Daar komt er dan eentje!

Door: Michel en Annemieke

15 Oktober 2008 | Nederland, Amsterdam

Nog maar twee weken voor het eind van Hurricane-seizoen, maar op de valreep komt er toch nog even ééntje langs! En het heeft een naam; Orkaan Omar. Gisterenmiddag was het nog een tropische storm, maar hoe dichterbij hij komt (zowel in uren als in kilometers), hoe zwaarder hij wordt. Sinds gisterenavond is er dan ook een Hurricane Warning afgegeven voor de SSS-eilanden.

Gisteravond hadden Annemieke en ik afgesproken in een lokale bar/restaurant ‘Saba Treasure’ om een presentatie te gaan bekijken over dolfijnen en hun gedrag. Op weg naar ‘Saba Treasure’ brak het eerste noodweer al los; veel, heel veel regen! Dit weer resulteerde in geen presentatie. Aangezien we er toch al waren, dan maar wat drinken, een pizzaatje bestellen en luisteren naar wat de lokalen en oudgedienden van het eiland over de komende storm te zeggen hebben. Hier krijgen we uiteindelijk ook te horen dat het inmiddels een orkaan is. We raken enigszins in paniek en drinken maar gezellig door. Naar een paar drankjes en shots worden we thuis gebracht en kijken meteen op de internetsites. Hier komen we erachter dat het daadwerkelijk gaat gebeuren.

Woensdagochtend gaat de telefoon; het is een collega van de Ecolodge om te vertellen dat we voorbereidingen moeten gaan treffen voor de orkaan. Dit betekent;
• De laatste inkopen bij de supermarkt (batterijen e.d.); om 8 uur ’s ochtends is het al heel druk in de supermarkt en geeft iedereen ons adviezen over wat te kopen en hoe om te gaan met deze situatie.
• Het testen van lampen; we zijn er gelukkig achter hoe de propaanlamp werkt!
• Het klaarleggen van zaklampen, hout, hamers, kaarsen e.d.
• Het sluiten van de luiken
• Het ontkoppelen van de gasfles
• Het vullen van zandzakken voor de deur!
• En vooral heel veel kijken naar de Weather Channel
Na de voorbereidingen thuis; naar de Ecolodge om daar alles orkaanklaar te maken! Op weg naar de Ecolodge lijkt het allemaal erg onrealistisch; het is warm en windstil, maar iedereen is bezig om zich klaar te maken voor de komende orkaan. De enigste gast die momenteel bij de Ecolodge verblijft gaat met Tom (de eigenaar) mee naar huis, dus er hoeft gelukkig niemand bij de Ecolodge te overnachten! Eenmaal terug thuis, blijkt dat enkele vrienden van de huisbaas alle luiken extra verstevigd hebben en dichtgetimmerd! Ons huis is klaar en veilig!

Het is nu vier uur in de middag en de vooruitzichten zijn dat we vannacht de meeste regen en wind krijgen. De kans bestaat dat het allemaal reuze gaat meevallen, aangezien hij 150 kilometer hier vandaan voorbij trekt! Daarnaast veranderen de vooruitzichten ongeveer elk uur. De kabel doet het al niet meer, internet nu nog wel en de verwachting is dat in de loop van de avond de elektriciteit afgesloten zal worden (voor de veiligheid wordt deze afgesloten). Als er weer elektriciteit, telefoon en internet is, horen jullie onze ervaringen van onze eerste orkaan of tropische storm.

Michel en Annemieke

• 15 Oktober 2008 - 21:12

Jessie:

Jeetje wat spannend zeg! ik ben benieuwd succes!

• 16 Oktober 2008 - 07:57

Sigrid:

Ik hoop dat jullie de orkaan heelhuids zijn doorgekomen - klonk behoorlijk spannend.

• 16 Oktober 2008 - 13:55

Robbert:

En? Veel schade? Zijn erg benieuwd....

• 17 Oktober 2008 - 11:25

Renate En Olaf:

En? Hopelijk snel weer nieuws van jullie kant dat het een peuleschilletje was!
    Kus