We Survived The Saba Hurricane - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van michelenannemieke - WaarBenJij.nu We Survived The Saba Hurricane - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van michelenannemieke - WaarBenJij.nu

We Survived The Saba Hurricane

Door: Michel en Annemieke

17 Oktober 2008 | Nederland, Amsterdam

We’re alive! We hebben onze eerste (en hopelijk laatste) orkaan overleefd.
Zoals verwacht is de orkaan op ongeveer 100 tot 150 kilometer hiervandaan voorbij getrokken; dit betekende voor Saba heel veel regen en hele harde wind. Voor ons persoonlijk betekende dit vooral een onrustige nacht! Maar wij, ons huis en onze omgeving is er ongeschonden doorheen gekomen.

Vanaf woensdagmiddag heeft het continu geregend, eerste stopte de kabel ermee en vanaf woensdagavond kwart over 10 werd de elektriciteit afgesloten i.v.m. de veiligheid. Vanaf deze tijd waren we aangewezen op onze zaklampen, kaarsen en andere lampen. Nog eenmaal het huis gecontroleerd en de zandzakken (voor het vele water) voor de deur gelegd. We weten niet precies wat nou het spannendste is; het feit dat je opgesloten zit in je eigen huis of de vraag of je dak, je deuren of je huis het allemaal houdt. Aangezien het onze eerste orkaan was, weet je ook niet precies watje moet verwachten! Vanaf tien uur heeft het vrijwel de hele tijd enorm gewaaid, wat gepaard ging met veel regen, onweer en bliksem. Midden in de nacht is het iets rustiger geweest, maar het begon later weer net zo hard. Uiteindelijk zijn we toch in slaap gevallen en werden we rond zeven uur wakker van fluitende vogeltjes (!!??!). De lucht was helder, de zon scheen en het werd alweer warm… erg raar! Vervolgens nog wel even wat bijgeslapen, het huis en de tuin opgeruimd, de luiken geopend en rondgebeld of alles en iedereen in orde was! Iedereen heeft het overleefd!

De orkaan is ten zuidwesten van Saba voorbij gekomen, wat voor ons en ons huis positief was, aangezien dit de andere kant van het eiland is. Hierdoor heeft de onze omgeving vrijwel geen schade; m.u.v. enkele omgewaaide bomen, veel bladeren e.d.. We waren wel verbaasd toen we vanaf ons huis omhoog liepen naar de weg om te zien dat er hier veel meer schade was aan de bomen etc. Weggewaaide containers, leeggeblazen bomen (geen blaadje meer aan de boom), omgewaaide bananenbomen en palmbomen, omgewaaide bomen en takken op de weg; uiteindelijk blijkt ook dat deze stukken van het eiland (en de haven) de meeste wind hebben gehad. Hier kwam de wind recht het eiland op!

Ook voor de haven was de zuidwestelijke windrichting niet positief, aangezien de wind direct de haven in is gekomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat een van de twee pieren verdwenen is en dat de twee grootste duikshops van het eiland grotendeels zijn verwoest. In de shops liggen stenen van meer dan 500 kilo en dat een heel groot deel van de duikbenodigdheden (inclusief tanks etc.) zijn verdwenen. Dit zal betekenen dat de eerste weken er niet gedoken kan/ zal worden. Daarnaast is het nog onbekend of de bevoorradingsboten de haven in kunnen komen i.v.m. stenen in de haven.

Dit is allemaal even afwachten, anders moeten we een tijdje op dieet/ rantsoen. Maar goed dat we toch op tijd onze voorraad hebben aangelegd! Bedankt voor jullie interesse en binnenkort meer vanaf Saba!

• 17 Oktober 2008 - 19:04

Inge:

Heb wel aan jullie gedacht hoor!

• 17 Oktober 2008 - 20:03

10eke:

Fijn dat jullie mij even geruststellen. Kus!

• 18 Oktober 2008 - 11:46

Dirk:

Goededag!
    Ik ken jullie en jullie mij niet, maar dat maakt niet uit! Ik zocht op orkaan+Saba en kwam op jullie site terecht. buiten de orkaan om erg gaaf om te lezen hoe het jullie vergaat op Saba. Ik heb zelf dit jaar twee maanden op Saba vertoefd. (stage op de primary school) ik keek op uit op jullie dak want ik had namelijk een appartement bij Willard's of Saba. Voor jullie zeer de moeite waard om er lekker te zwemmen! Dus als je er een keer de puf voor hebt, loop niet naar links richting windwardside maar rechtdoor de zeer steile helling op!
    Veel plezier gewenst om het mooie maar ook qua bevolking en mensen zeer bijzondere Saba!
    Groet,
    Dirk

• 18 Oktober 2008 - 18:12

Robbert En Jetty:

Lieve luitjes,

blij te horen dat jullie er ongeschonden vanaf zijn gekomen. Wij hebben het natuurlijk wel bijgehouden op internet, maar toch altijd prettig even wat van jullie te horen. Fijn weekend.

XX Rob en Jet

• 18 Oktober 2008 - 22:41

Ruud En Hilda:

Nu kunnen jullie de eventuele volgende tegenwind nog beter doorstaan.

Ged gedaan!!!

• 19 Oktober 2008 - 20:38

Ma En Pa Deurloo:

we vonden het toch wel een beetje eng toen je ons belde om ons te vertellen dat er een orkaan op weg was naar jullie toe. Gelukkig heb je gelijk de volgende dag gebeld dat alles goed was. Het was voor jullie erg spannend, maar voor ons ook.

• 30 Oktober 2008 - 15:31

Nienke:

Beetje late reactie maar ben natuurlijk ook heel blij dat jullie er heelhuids zijn uitgekomen ;-) Dikke kus

• 04 November 2008 - 21:12

Renate:

Spannend zeg! Hoe is het nu?

• 20 November 2008 - 12:59

Joram....:

En is er er alweer wat gebeurd? (vorige update was al een maand geleden.)